श्रीमदभग्वद गीता अध्याय तीन :श्लोक अठ्ठाईसवां
(२८ )तत्त्ववित् तु महाबाहो ,गुणकर्मविभागयो :
गुणा गुणेषु वर्तन्त ,इति मत्वा न सज्जते।
तत्ववित् -सत्य का जानने वाला ;तु -परन्तु ;महा -बाहो-शक्तिशाली भुजाओं वाला ,गुण -कर्म -गुण और कर्मों से ;विभागयो -अंतर (भेद )करना ;गुणा -इन्द्रियों रूप में भौतिक प्रकृति के गुण ;गुणेषु -भौतिक प्रकृति के प्रकार ,गुण गोचर- जगत के पदार्थ (वस्तु रूप में );वर्तन्ते -कार्य रत होना ;इति -इस प्रकार ,मत्वा -जानकर ;न -कभी भी नहीं ,सज्जते -आसक्त होना।
परन्तु हे महाबाहो ,गुण और कर्म के रहस्य को जानने वाले ,ग्यानी मनुष्य ऐसा समझकर कि (इन्द्रियों द्वारा )प्रकृति के गुण ही सारे कर्म करते हैं (तथा मनुष्य कुछ भी नहीं करता )कर्म में आसक्त नहीं होते।
O mighty armed -armed Arjun, illuminated persons distinguish the soul as distinct from gunas (in the shape of the senses ,mind ,etc)that move amongst the gunas (in the shape of of the objects of perception ),and thus they do not get entangled in them .
The previous verse mentioned that the ahankara vimudhatma (those who are bewildered by the ego and misidentify themselves to be the doers .This verse talks about the tattva -vit ,or the knowers of the Truth .Having thus abolished the ego ,they are free from bodily identifications,and are able to discern their spiritual identity distinct from the corporeal body .Hence,they are not beguiled into thinking of themselves as the doers of their material actions and instead they attribute every activity to the movements of the three gunas .Such God -realized Saints say :
jo karai so hari karai ,hota kabir kabir
जो करइ सो हरि करइ,होत कबीर कबीर।
"God is doing everything but people are thinking that I am doing ."
(२८ )तत्त्ववित् तु महाबाहो ,गुणकर्मविभागयो :
गुणा गुणेषु वर्तन्त ,इति मत्वा न सज्जते।
तत्ववित् -सत्य का जानने वाला ;तु -परन्तु ;महा -बाहो-शक्तिशाली भुजाओं वाला ,गुण -कर्म -गुण और कर्मों से ;विभागयो -अंतर (भेद )करना ;गुणा -इन्द्रियों रूप में भौतिक प्रकृति के गुण ;गुणेषु -भौतिक प्रकृति के प्रकार ,गुण गोचर- जगत के पदार्थ (वस्तु रूप में );वर्तन्ते -कार्य रत होना ;इति -इस प्रकार ,मत्वा -जानकर ;न -कभी भी नहीं ,सज्जते -आसक्त होना।
परन्तु हे महाबाहो ,गुण और कर्म के रहस्य को जानने वाले ,ग्यानी मनुष्य ऐसा समझकर कि (इन्द्रियों द्वारा )प्रकृति के गुण ही सारे कर्म करते हैं (तथा मनुष्य कुछ भी नहीं करता )कर्म में आसक्त नहीं होते।
O mighty armed -armed Arjun, illuminated persons distinguish the soul as distinct from gunas (in the shape of the senses ,mind ,etc)that move amongst the gunas (in the shape of of the objects of perception ),and thus they do not get entangled in them .
The previous verse mentioned that the ahankara vimudhatma (those who are bewildered by the ego and misidentify themselves to be the doers .This verse talks about the tattva -vit ,or the knowers of the Truth .Having thus abolished the ego ,they are free from bodily identifications,and are able to discern their spiritual identity distinct from the corporeal body .Hence,they are not beguiled into thinking of themselves as the doers of their material actions and instead they attribute every activity to the movements of the three gunas .Such God -realized Saints say :
jo karai so hari karai ,hota kabir kabir
जो करइ सो हरि करइ,होत कबीर कबीर।
"God is doing everything but people are thinking that I am doing ."
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